Nyheter

8 WEEK CHALLENGE – succén fortsätter till höst!

30 augusti börjar nästa addmoves 8 WEEK CHALLENGE

Testa dig själv och kom i bättre form! Vi utgår från dina egna värden, nuläge och mål för att komma i bra form på åtta veckor inför sommaren. Erbjudande består av följande:

  • Fri tillgång till alla utomhusklasser mellan den 30 augusti och den 29 oktober 2021
    = 40 pass totalt och 5 per vecka. Se schema för 8 WEEK CHALLENGE längre ned på denna sida.
  • Startar (för de som vill) med en inmätning via en avancerad InBody* våg (mer info om InBody nedan)
  • Nuläge – Mål – Insatser & Uppföljning under 8 veckor
  • Pris 1500 kronor (kvitto erbjuds vid behov för att kunna nyttja friskvårdsbidrag eller dylikt)
     
  • För anmälan eller mer info mejla: micke@addmove.se
  • LÄS MER om InBody nedan:

InBody – Ta reda på din kroppssammansättning

Din hälsa beror på mer än bara din vikt. En InBody vägning visar hur fördelningen av muskler, fett och vatten ser ut i din kropp ger en tydlig bild av hur kroppen mår. En InBody-vägning kan hjälpa dig att styra din kost och träningsplan så att du når dina mål.

Din första mätning ger dig en nulägesanalys och efter några veckors träning kan du se dina resultat genom att mäta med InBody igen.

Varför?

När du ställer dig på en våg och ser att du gått ner 1 kg, vad är det egentligen du har gått ner? 1 kg fett? Vätska? Muskler? Genom att analysera din vikt med kroppskomposition kommer du få en bättre förståelse för förändringar i din kropp på ett sätt som du kan följa ordentligt.

En InBody-analys hjälper dig att lägga upp en strategi mot just dina målsättningar, förenklar träningsuppföljning och resultaten blir tydligare. Du får underlag för att skapa ett träningsprogram som är baserat på fakta om din kropp. Att kunna följa upp din satsning genom att se nuläge och sen mäta förändringen i kroppssammansättning är mycket motiverande.

Hur?

Testet tar ca 2-3 minuter och genomförs snabbt och smidigt av personal på gymmet. InBody är en bio-impedansmätare som har åtta mätpunkter. Mätprocessen är enkel då du står barfota på en plattform samtidig som du håller i två handtag. För bästa resultat av mätningen ska den ske innan innan frukost. Mäter man sig vid andra tider på dygnet så ska man inte ha ätit på minst två timmar. Det viktigaste är att det är samma förutsättningar vid varje mätning för att kunna få jämförbara resultat. InBody använder sig inte av empirisk data som påverkar testresultatet, därför används InBody i forskning och elitidrott och har en jämförbarhet mot DXA röntgen på 98%.


Pris och övrig info

På addmove erbjuder vi inbodymätningar för endast 95 kr för våra medlemmar. Är du ej medlem så är du varmt välkommen att göra ett InBodytest för 295 kr.
Test bokas via mail micke@addmove.se eller via tel 0702-437963. 

Vi rekommenderar att göra mätningen på morgonen på fastande mage, möjligheter är då efter våra morgonpass 06:30-07:15 eller bokning av andra tider. 
Du behöver inte vara medlem på addmove för att göra en InBodymätning.

Är du PT kund och kör PT minst en gång i veckan så ingår InBodymätningar för att du ska kunna följa dina resultat på bästa sätt.

Att stärka immunförsvaret

Professor:
Effekten av motion större än vi anat

Fysisk aktivitet stärker vårt immunförsvar och effekten av motion är större än anat
enligt en artikel i Svenska Dagbladet med livsstilsprofessorn Mai-Lis Hellenius.

En rad studier har de senaste åren kopplat måttlig fysisk aktivitet till minskad risk för förkylningar, influensa och lunginflammation, liksom till minskad risk för sjukdomar som diabetes typ-2 och hjärtsjukdomar. 

De bakomliggande mekanismerna som lyfts fram är bland annat att fysisk aktivitet anses dämpa inflammation och öka antalet friska celler i det medfödda immunförsvaret. Särskilt i kombination med fiberrik mat tycks fysisk aktivitet också bidra till en balanserad tarmflora, vilket i sin tur kan motverka kronisk inflammation.

Läs hela artikeln här:
https://www.svd.se/professor-effekten-av-motion-storre-an-vi-anat

SCHEMA 8 WEEK CHALLENGE HÖSTEN 2021

Nedan ser ni uppdaterat aktuellt schema för höstterminen 2021 med start 30 aug.
Schemat kommer löpande uppdateras utefter behov och efterfrågan.

Rör dig mer – sitt mindre

Det finns mycket ny intressant forskning som visar på breda effekter av ett hälsosamt liv med regelbunden rörelse. Nedan studie från Karolinska Institutet som till och med har en professor i sjukgymnastik/fysioterapi Maria Hagströmer.

Tydliga bevis för att mer fysisk aktivitet – oavsett intensitet – förknippas med en lägre risk för tidig död för medelålders eller äldre personer, publiceras av BMJ idag. Resultaten visar också att stillasittande i 9,5 timmar eller mer per dag ökar risken att dö.

Studier i ämnet har tidigare genomförts, men nu ville man undersöka exakt hur mycket aktivitet och vilken intensitet som behövs för att bibehålla hälsan.
Forskare har under ledning av professor Ulf Ekelund vid Norges Idrottshögskola i Oslo sammanställt och analyserat observationsstudier i USA och Västeuropa som mätte fysisk aktivitet och stillasittande och risk för död (alla dödsorsaker).
Maria Hagströmer, docent i fysioterapi vid NVS, KI, och Ing-Mari Dohrn, postdoc vid NVS, KI, är medförfattare och har bidragit med de svenska data som ingår i studien samt analyserat dessa.
”Resultaten stämmer väl med de nuvarande rekommendationerna om 150 minuter per vecka på måttlig intensitet”, säger Maria Hagströmer.

I studierna användes rörelsemätare som deltagarna burit under vakna timmar. Mätaren registrerar både volym och intensitet av fysisk aktivitet: stillasittande, lågintensiv aktivitet (exempelvis långsam promenad eller matlagning), måttlig aktivitet (exempelvis rask promenad eller gräsklippning) samt högintensiv aktivitet (exempelvis jogging eller grävning) mättes.
”En stor fördel med rörelsemätare är att vi även kan få information om lågintensiva aktiviteter, som vardagssysslor, som är svårt att själv uppskatta och rapportera.  Vi såg att risken att dö minskade kraftigt vid mer än 5 timmars lågintensiv aktivitet per dag”, säger Ing-Mari Dohrn.

Data från åtta högkvalitativa studier med 36 383 vuxna (från 40 år och uppåt, medelåldern på deltagarna var 62) ingår i sammanställningen. Aktivitetsnivåerna kategoriserades i fyra delar från de minst till de mest aktiva och deltagarna följdes upp i snitt under 5,8 år.
Under uppföljningen hade 2149 deltagare (5,9 %) dött.

”Kan vi utveckla bättre metoder för att begränsa stillasittande tid och öka aktiviteten på någon nivå skulle det avsevärt förbättra hälsan och minska dödligheten”, avslutar forskarna.

https://nyheter.ki.se/ror-dig-mer-sitt-mindre